In een tijd waarin scholen steeds meer digitale tools gebruiken, biedt Edu-V een oplossing voor het groeiende beheerprobleem. Edu-V is een keurmerk met een onderliggend afsprakenstelsel waarmee leveranciers van digitale applicaties in het onderwijs kunnen aantonen dat ze voldoen aan alle eisen rondom privacy en veilige gegevensuitwisseling. Zo weten afnemers dat alles intern én extern veilig en goed geregeld is. Wielinqer H-P Köhler zette zich het afgelopen jaar in voor Edu-V met mooie resultaten als gevolg.
De complexiteit van de digitale infrastructuur in het onderwijs is enorm toegenomen. Scholen gebruiken tegenwoordig vaak meer dan 100 applicaties, wat het beheer bemoeilijkt en risico’s verhoogt op het gebied van gegevensbeveiliging. H-P: ‘’Om uit te leggen waarom Edu-V zo belangrijk is, gebruik ik vaak de metafoor van onze gas-, water- en elektriciteitsvoorzieningen. Net zoals leveranciers van water en gas aan strikte eisen moeten voldoen, moeten ook de netwerkbeheerders ervoor zorgen dat alle leidingen veilig en lekvrij zijn. Daarnaast is ook het gasstel in je huis zorgvuldig gekeurd.
Dit proberen we in het onderwijs ook te realiseren. Elke vorm van gegevensopslag en overdracht moet veilig verlopen. Het delen van gegevens via onveilige methoden, zoals Excel bestanden per e-mail, is bijvoorbeeld niet langer acceptabel.’’
Veilig en toekomstbestendig onderwijs
Edu-V streeft naar een gelijk speelveld in het onderwijs met een uniforme taal en generieke afspraken, zodat alle partijen op een eerlijke en transparante manier kunnen samenwerken. Dit gelijke speelveld is in het onderwijs niet altijd vanzelfsprekend. Er zijn een aantal partijen die een zeer groot marktaandeel beheersen, soms meer dan 70% binnen een bepaald type systeem. Denk bijvoorbeeld aan grote uitgeverijen of populaire administratiesystemen. Deze leveranciers zijn zo groot dat ze hun eigen eisen kunnen stellen. Edu-V realiseert een eerlijk speelveld, waarbij ook kleine en specialistische partijen aandacht krijgen en op dezelfde voorwaarde gebruik kunnen maken van de standaarden en de infrastructuur die we met elkaar opbouwen.

Wat levert Edu-V?
Binnen de stichting Edu-V werken scholen en leveranciers samen aan de afspraken, die de basis vormen van het keurmerk. Edu-V is dus geen dienst en leverancier die de infrastructuur bouwt. Het is een organisatie die de spelregels van deze infrastructuur met alle stakeholders bepaalt en toezicht organiseert op de naleving. Dit toezicht zorgt ervoor dat de afspraken consistent worden geïmplementeerd en gehandhaafd. Dat draagt bij aan de veiligheid en betrouwbaarheid van digitale gegevensuitwisseling en zorgt ervoor dat de privacy van leerlingen en studenten gewaarborgd is. Door toezicht en controle gecentraliseerd te organiseren, zijn scholen minder tijd kwijt aan het controleren of hun leveranciers voldoen aan de gewenste privacy- en security eisen. Tevens bieden de afspraken en standaarden innovatiemogelijkheden waarmee het onderwijs beter in staat is de leerling te volgen en het onderwijs flexibeler te kunnen aanpassen.
Vanuit Wielinq is H-P begonnen met een specifieke opdracht: het inrichten van het aanmeld- en toetredingsproces van leveranciers. Dit omvatte het ontwerpen en realiseren van verschillende serviceprocessen. Van aanmelding, intake procedure tot het vastleggen en registreren van de intentieverklaringen, subsidieaanvraag en deelnemersovereenkomsten. Dankzij zijn inspanningen en die van het team staat er nu een goed doordacht proces, inclusief een CRM-implementatie die automatisch is gekoppeld met het keurmerkregister.
Bewustwording en nieuwe werkwijzen
Naast het opzetten van deze processen, werd H-P als adviseur betrokken bij het project; adoptie bij scholen. De centrale vraag binnen dit traject was: “Hoe kunnen scholen optimaal gebruik maken van het keurmerk”. Scholen moeten zich bewust worden van deze voordelen en moeten in sommige gevallen in hun organisatie kennis opbouwen. Veel schoolorganisaties hebben mensen in dienst die verantwoordelijk zijn voor de inkoop, de interne informatie en ICT voorzieningen, en de privacy. Deze mensen moeten Edu-V leren kennen en dienen het te gaan toepassen. Om te bepalen hoe de adoptiestrategie van Edu-V vormgegeven moet worden heeft H-P met zijn collega 15 interviews uitgevoerd met scholen uit het basis-, voortgezet, en middelbaar beroepsonderwijs. Samen met de Edu-V werkgroep ‘adoptie scholen’ ligt er inmiddels een stevig advies waarmee het programma in 2025 gaat starten. Sinds Januari 2025 is H-P aan de slag binnen Edu-V als teamleider beheer en doorontwikkeling van het afsprakenstelsel.
In het afgelopen jaar zijn deze belangrijke mijlpalen bereikt door Edu-V:
· Samenwerking met publieke en private partijen
De publiek private governance is beschreven en zal in 2025 verder worden uitgerold. Dit brengt de stakeholders met verschillende belangen samen, wat leidt tot gezamenlijke, breed gedragen afspraken.
· Aanmeld- en toetredingsproces
Meer dan 100 leveranciers hebben zich aangemeld, waaronder grote en kleine leveranciers van leermiddelen en ondersteunende software systemen.
· Kwalificatie en toezicht
De eerste 20 leveranciers zijn toegetreden tot Edu-V en kwalificeren zich op onderdelen van het afsprakenstelsel.
· Adoptie- en bewustwording strategie
Er ligt een duidelijk plan waarmee Edu-V scholen actief gaat informeren over hun rol in veilige gegevensuitwisseling en het gebruik van het keurmerk.
· Beleid en beheerprocessen
De belangrijkste bouwblokken om het keurmerk toe te kennen en om het afsprakenstelsel te beheren en door te ontwikkelen zijn ingericht. Denk aan het toetredingsproces, de kwalificatieprocedure, het wijzigingsbeheer en tools zoals het CRM en het keurmerkregister.
Een sterk team als sleutel voor succes
H-P: ‘’ Het succes van Edu-V is mede te danken aan het professionele team en de fijne samenwerking. Het team bestaat uit de programmamanager, de secretaris, en acht projectleiders en adviseurs. Ondanks de beperkte omvang wordt er snel en effectief geschakeld, dankzij de specifieke kennis van elk teamlid. Het zijn stuk voor stuk experts van afsprakenstelsels, juridische aspecten, technische expertise en onderwijs kennis. Deze bundeling van kennis, vaardigheden en ervaring maakt het team ontzettend sterk in het aanpakken van uitdagingen en het behalen van deze mooie resultaten.’’
De ambities van Edu-V in de toekomst
Edu-V heeft als ambitie dat de meerderheid van de leveranciers zich aansluit en de standaarden volgt. Tijdens twee kwalificatie momenten per jaar kunnen partijen aantonen dat ze voldoen aan de eisen. Het register biedt scholen transparantie en vereenvoudigt het proces van leveranciersselectie. Zo wordt een nieuwe standaard gerealiseerd voor een eerlijk en veilig onderwijslandschap. Tevens bieden de standaarden een vruchtbare bodem om te kunnen innoveren in het volgen van leerlingen in hun leerproces en het kunnen aanpassen van de lesstof.
H-P zet zich ook de komende tijd in om Edu-V verder te helpen met hun ambities.
Wil je meer te weten komen over Edu-V? Bezoek hier de website.