contact | miloujansen@wielinq.nl | 0307670556
contact | miloujansen@wielinq.nl | +31 (0)30 767 0556

Skûtsjesilen 2016

Skûtsjesilen 2016
27 mei 2016 Milou Jansen

Voor de derde keer vond het evenement Skûtsjesilen op de Kralingse wateren in Rotterdam plaats en ook dit jaar was Wielinq Partnersponsor van dit nautisch spektakel. Met een select gezelschap van onze relaties hadden we toegang tot de vip ponton waarbij we onder het genot van een hapje en een drankje werden geïnstrueerd voor het meezeilen en deelname aan de wedstrijd.

Wij werden in het team Ut en Thús ingedeeld onder leiding van schipper Floriaan Zwart. De Ut & Thús is één van de snelste en best onderhouden Friese wedstrijd skûtsjes en is daarmee een begrip in Friesland en ver daarbuiten. In een serie van vijf wedstrijden namen acht skûtsjes het tegen elkaar op.  De slotwedstrijd werd een psychologisch gevecht tussen de vier overgebleven kanshebbers op de Cup waaronder Ut en Thús. Helaas was de Eelkje 2 te sterk gebleken en eindigde Ut en Thús toch op een mooie tweede plek.

We kunnen terugkijken op een sportieve, geslaagde avond met onze relaties in een prachtige ambiance.

 

Wat is Skûtsjesilen
Een skûtsje (Fries voor ‘schuitje’) is een houten of stalen Friese tjalk gebouwd voor het vervoer van vracht in Friesland. Afhankelijk van het seizoen vervoerden ze mest, terpaarde, aardappelen en andere bulkgoederen. De schipper en zijn gezin woonden aan boord van het skûtsje. Deze zeilschepen werden vanaf de 18e eeuw gebouwd tot circa 1930. De lengte bedraagt 12 tot 20 m.

De breedte hangt samen met de afmetingen van bruggen en sluizen in het vaargebied en is gemiddeld 3,5 m, maximaal een meter of vier.

De scheepjes zijn gebouwd om te zeilen en waren oorspronkelijk dan ook niet voorzien van een motor. In de loop van de jaren twintig en jaren dertig werden veel skûtsjes voorzien van hulpmotoren, maar pas na de Tweede Wereldoorlog werden de zeilen vervangen door motoren. De skûtsjes verdwenen als vrachtschip van het water, toen de motor-binnenvaartschepen die vele honderden tonnen lading mee konden nemen, hun rol overnamen. Veel skûtsjes werden vervolgens omgebouwd tot woningen op het water of om wedstrijden mee te varen